czwartek, 5 września 2013

Dżem z jarzębiny

 Dżem z jarzębiny "chodził za mną" od zeszłego roku, odkąd zobaczyłam przepis w książce "Kuchnia Polana w obiektywie Wellmana". Ale wtedy było już za późno, jarzębina opadła/została zjedzona przez ptaki. Zjeździliśmy wówczas połowę okolicznych lasów, ale nic się nie uchowało.

Cóż, musiałam poczekać do następnego jarzębinowego sezonu, karmiąc się wspomnieniem jarzębinowych cukierków z dzieciństwa. (Pamiętacie? : to były takie draże z suszoną słodką jarzębiną w środku).

W tym roku dżem udało mi się zrobić.

Od razu mówię, to nie jest dżem, który się daje dzieciom na bułeczce na śniadanie. To raczej taki dżem dla dorosłych. Do mięcha chyba najszybciej. Lekko słodki, ale też pobrzmiewający  nutką goryczy (boszę, jestem grafomanką :) ).

Jarzębiny teraz moc, jeszcze, więc póki czas bierzcie się za próbowanie, tym bardziej, że owoce kosztować Was będą tylko małą wyprawę poza miasto lub wycieczkę do okolicznego drzewa.

Przepis na dżem z owoców jarzębiny do mięs



SKŁADNIKI: (aż trzy)

  • 1 kg jarzębiny
  • 1/2 kg jabłek
  • 1 kg cukru

SPOSÓB PRZYGOTOWANIA:

Zbieramy owoce jarzębiny. Tu mamy co najmniej dwie szkoły. Pierwsza mówi, że jarzębinę zbiera się po pierwszych przymrozkach. (Mróz niweluje, przynajmniej częściowo, gorycz owoców).

Druga opcja jest taka, że wystarczy poczekać do około 15 sierpnia (orientacyjne rozpoczęcie żniw) i wówczas zabieramy się za jarzębinowe plony. Jako, że pogodę mamy co roku różną, dojrzałość owoców sprawdza się przez próbowanie (im mniej gorzkie tym lepsze), lub przez zadarcie paznokciem skórki owocu. Jeśli odstaje dość łatwo, oznacza to, że nadaje się do zbiorów.

Tyle wyczytałam. Jeśli się mylę - poprawcie!

Jeśli zbieramy owoce już w sierpniu, powinniśmy je przemrozić w zamrażarce/zamrażalniku. Chociaż ze 3 dni.
Następnie umyte i odsączone owoce wrzucamy do garnka, dolewamy niewielką ilość wody i gotujemy do momentu, aż zaczną pękać.

Wówczas dodajemy cukier. Gotujemy nadal, mieszając delikatnie (!) aż cukier się rozpuści. Następnie dodajemy obrane i pokrojone w malutką kosteczkę jabłka. Gotujemy jeszcze chwilkę, aż owoce staną sie szkliste.

Gorący dżem nakładamy do wyparzonych suchych słoików, zakręcamy i odwracamy do góry dnem. Aż do całkowitego wystygnięcia.  Pasteryzowanie nie jest konieczne.

(Tu miało być kolejne zdjęcie, ale wszystkie wyszły mi niemal identyczne, więc oszczędzę Wam oglądania ciągle tego samego :) )

Pozdrawiam i smacznego!

8 komentarzy:

  1. To idealny moment, żeby choć spróbować. Zróbże choć słoiczek-albo pokochasz, albo będziesz patrzyła na jarzębinę ze wstrętem :P

    OdpowiedzUsuń
  2. Nawet nie wiedziałam, że taki istnieje;)

    OdpowiedzUsuń
  3. Jakiż piękny,nigdy nie jdałam takiego cuda :)

    OdpowiedzUsuń
  4. To jest jeszcze bardziej niż miód w gębie, to jest smaczek, którego koniecznie trzeba samemu spróbować, żeby potem smakować i smakować ........... Zrobiłam i mam w piwniczce dla wnucząt gotowy. Bardzo bardzo dziękuję za przepis.

    OdpowiedzUsuń
  5. Taki dżemik do naleśników był by idealny :)
    Muszę go zrobić ! Dzięki :)

    OdpowiedzUsuń
  6. Surowa jest trujaca tak samo jak czarny bez, na szczescie po przemrozeniu lub podgrzaniu trucizny rozkladaja sie i jest OK. Polecam zrobic owocom solidny przymrozek w zamrazarce! Tak zrobilem bo nie chcialem gotowac, gdyz potrzebowalem jarzebine na bimberek, wyszedl znakomity i czesc wlasnie poswiecilem na zalanie nalewki z platkow rozy. Mniommm...

    OdpowiedzUsuń
  7. A moj jest tak gorzki,ze now jester w stanie tego zjesc. Now wiem co zrobiłam nie tak. Zebrałam pod koniec sierpnia, w zamrażarce siedziała ponad tydzień.

    OdpowiedzUsuń

Komentarze mające na celu reklamę innych blogów nie będą akceptowane.