niedziela, 12 maja 2013

Jadacie mniszka lekarskiego? Bo, że czasem dmuchawcami się bawicie, to się domyślam :)
Otóż mniszek, popularnie zwany mleczem, szczególnie, gdy jest młodziutki, smakuje przewybornie. Szczególnie, jeśli lubicie dość mocny, charakterystyczny smak zielenin wszelakich.

Formalnością zapewne będzie informacja, że zbierać go należy z dala od ulic, zanieczyszczeń. No i koniecznie musi być młody, jeszcze zanim pojawi się w nim ten mlecznobiały sok-to on bowiem odpowiada za gorycz. Kwitnący już mniszek raczej nie nadaje się do konsumpcji.

Ja dopiero w tym roku odkryłam walory kulinarne liści mniszka. I uważam poprzednie 30 lat za stracone - bo tyleż pyszności rosło wiosną na łące moich rodziców, a ja wcinałam sałatę, często "sklepową". "Mlecz" jest podobno zdrowszy od sałaty. No i tani. I łatwo dostępny. No same zalety :)

Na pierwszy ogień eksperymentów z mniszkiem poszła jajecznica. Niestety znikła zanim zdążyłam ją sfotografować. Sałatce już sesji zdjęciowej nie odpuściłam :D
Za pomysł na sałatkę i zdjęcia zielska w naturze dziękuję Kasi G.


Sałatka z mlecza, warzyw i sera mozzarella


SKŁADNIKI:

  • 2 garście młodych listków mniszka lekarskiego
  • 2 pomidory
  • 1 ogórek
  • 125 g mozzarelli
  • 3 łyżki oliwy
  • 1-2  łyżeczki ziół prowansalskich
  • sól i pieprz do smaku

SPOSÓB PRZYGOTOWANIA:

Listki przebieramy z zanieczyszczeń, odcinamy najgrubsze części łodyg. Następnie namaczamy je w osolonej zimnej wodzie, przez około 20-30 minut ( dzięki temu pozbędziemy się ewentualnej goryczki). P upływie tego czasu odsączamy liście z wody, osuszamy je.

Pomidory i ogórki myjemy, kroimy w kostkę. W kostkę kroimy też mozzarellę. Wkładamy składniki do salaterki, mieszamy.

Oliwę, ocet  i przyprawy mieszamy. Polewamy tak powstałym sosem sałatkę. Mieszamy ponownie. Można sałatkę schłodzić w lodówce, ale przyznam, że ja ją pożerałam zaraz po zrobieniu  :D

Jak wygląda mniszek lekarski?

Sałatka z mlecza, warzyw i sera mozzarella

Sałatka z mlecza, warzyw i sera mozzarella

4 komentarze:

  1. ale jaja! nie będę już przepłacać na sałacie! lubię rukolę, więc mam nadzieję, że i mlecz mi podejdzie ;)

    OdpowiedzUsuń
  2. Mmm takie sałatki to ja lubię najbardziej!

    OdpowiedzUsuń
  3. wiesz co dobre-ja uzywam pokrzywy i mniszka zamiast szpinaku...

    OdpowiedzUsuń

Komentarze mające na celu reklamę innych blogów nie będą akceptowane.