czwartek, 29 listopada 2012

Łazanki z makiem na Wigilię

Łazanki z makiem to specjalność mojej Mamy.  I choć wielokrotnie padałam ofiarą mielenia maku do nich, to nigdy ich tak całkiem sama nie przyrządzałam. W Wigilię bowiem zwykle "gościmy się" albo u jednych albo drugich rodziców, a jakoś łazanki, powiedzmy w listopadzie, kompletnie nie przychodziły mi do głowy przy komponowaniu jadłospisu :).

Jak widać do czasu.

W zasadzie to do ich zrobienia  zmusił nas Młody. Zaoferował się nawet, że zajmie się tym nieszczęsnym mieleniem maku. Propozycja nie do odrzucenia, przyznacie...


Wigilijne łazanki z rodzynkami i makiem




SKŁADNIKI:

  • 20 dag suchego maku
  • 4 łyżki miodu
  • 4 łyżki rodzynek

NA ŁAZANKI:
  • 4 jajka
  • 3 szklanki mąki
  • ewentualnie 1 łyżka wody

SPOSÓB PRZYGOTOWANIA:


Mak zalewamy wrzątkiem i gotujemy ok. pół godziny.
Studzimy go i odsączamy, po czym mielimy maszynką do mięsa trzykrotnie.

Rodzynki sparzamy wrzątkiem, odsączamy

Miód rozpuszczamy na niewielkim ogniu (im, krócej tym lepiej, bo miód w dużej emperaturze raci swoje właściwości). Mieszamy mak z miodem i rodzynkami.

Na stolnicy usypujemy kopczyk z mąki, wbijamy do niego jajka. Wyrabiamy starannie . Ciasto powinno być dość twarde ale elastyczne.jeśli więc jest za twarde - dodajemy odrobinkę wody, jeśli za miękkie-odrobinkę mąki. Kiedy przestanie się lepić do rąk i będzie gładziutkie,odstawiamy je na parę minut, aby odpoczęło.

 Na posypanym mąką blacie wałkujemy ciasto bardzo cienko. Kroimy na paseczki o szerokości 1,5-2 cm. Paseczki tak kroimy na kawałki w kształcie rombów.

Gotujemy łazanki w osolonym wrzątku. Odcedzamy na durszlaku. Mieszamy z masą makową.
Ja posypałam je z wierzchu kawałeczkami orzechów.

Wigilijne postne łazanki z makiem i rodzynkami

7 komentarzy:

  1. Poproszę o więcej przepisów na świąteczne potrawy! :)

    OdpowiedzUsuń
  2. pysznosci :) chcialbym miec to teraz na swoim stole mmmm :)

    OdpowiedzUsuń
  3. Koniecznie muszę zrobić - już dodałam do ulubionych żeby póżniej nie szukać - wprawdzie jeszcze nigdy nie robiłam ale jestem dobrej myśli :)

    OdpowiedzUsuń
  4. bardzo smakowicie to wyglada :)

    OdpowiedzUsuń
  5. bardzo lubię i robię nie tylko na Gwiazdkę :)
    Ale nie robie z łazankami, tylko standardowo kroję krótkie kluski :)

    OdpowiedzUsuń
  6. Takie proste, a jakie efektowne!
    Zapisuje do wypróbowania i będę sobie obserwować dalsze poczynania :)!

    OdpowiedzUsuń

Komentarze mające na celu reklamę innych blogów nie będą akceptowane.